onsdag den 6. juni 2012

Grundlovsdag i Skodsborg


Flere dages mental opvarmning med fokus på en rolig tur i Skodsborg var åbenbart hvad der skulle til. Jeg mødte i hvert fald op til ”Grundlovsdags-marathon” med en fastmejslet plan om at tage den i et nedskruet tempo HELE vejen. Der var rekordstort fremmøde i den smukke, men noget afkølede skov. Det var faktisk så koldt om morgenen at jeg overvejede at finde handskerne frem igen. Men jeg nægtede pure at juni måned skulle være handskevejr! Heldigvis artede vejret sig også bedre op ad dagen, og da først løbet var i gang var det helt ok. Første runde løb jeg med en større gruppe hvor jeg blandt andet fik talt lidt med Marlene, der har trænet nogle af mine kollegaer og mig frem imod DHL-stafet sidste år. – Rigtigt hyggeligt! Derefter løb jeg solo det meste af tiden med undtagelse af en håndfuld kilometer hvor jeg fulgtes med tre herrer. De kilometer fløj af sted, for det gør de jo når man kan hyggesnakke og fjerne fokus fra bentøjet.
Flot fremmøde i rødt og hvidt.
Foto: Karen Lyager Horve

Jeg kunne under hele løbet godt mærke at kroppen ikke helt var ovenpå efter miniferien. Jeg følte mig tung, og kunne faktisk ikke finde det fokus og den motivation der ellers plejer at være meget svær at banke ud af mig. Der er noget mentalt svært ved at tvinge sig selv til at løbe marathon 15-20 minutter langsommere end man ved man kan. Der var naturligvis en god grund til dette, men det er svært at holde igen når man er i fuld gang. Det endte heldigvis med at jeg holdt et jævnt tempo hele turen igennem og vigtigst af alt, jeg er helt på toppen dagen derpå.

Når jeg ser tilbage på hvad der var medvirkende til at gøre løbet lidt ”tungere” at komme igennem ser jeg to vigtige ting: Den ene er skovalget. Jeg havde valgt at løbe i et par af mine mængdetræningssko der ikke tvinger én til at lande fremme på foden. Det gør at jeg nemmere falder sammen i overkroppen, skridtfrekvensen falder og jeg lander mere på hælene og bremser derved fremdriften. Den seneste tid har jeg næsten udelukkende trænet i trailsko som får løbet til at føles meget lettere. Problemet med disse sko er at det kræver meget fokus på teknik hele tiden og at mine muskler ikke er helt vant til den teknik endnu. Den anden ting der har spillet ind var mit energiindtag. Jeg løb i går uden at indtage gels for at træne kroppen i at arbejde med fedtforbrænding. Det seneste halve år har jeg sørget for at få al den energi kroppen havde behov for undervejs for hurtig restitution. Så når nu kroppen ikke får det den har været vant til bliver den lidt småsur, og gider ikke rigtigt.
Målgang sammen med Jesper der gav den fuld gas på sidste runde.
Foto: Karen Lyager Horve 

I dag har været hviledag og i morgen står den blot på en hyggetur, og fredag skal der ikke laves noget IGEN. Men jeg er helt sikker på at al denne ”spildtid” er godt investeret da jeg gerne skulle løbe rigtigt langt lørdag. Der bliver et hårdt 6timers løb i et krævende terræn – og jeg glæder mig helt vildt! J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar